DOMLUVTE SE S PUBERŤÁKEM 3. DEN
Vítejte ve 3. dni!
1. Proč bychom měli své děti hodně chválit? To je tématem dnešního video příspěvku. Plníme tím jejich sociální potřeby a povzbuzujeme tak v nich pozitivní motivaci - odměnou, namísto motivace negativní - strachem z trestu. V jejich mozku tak dáváme impulsy k tvorbě žádoucích nervových spojení v prefrontálním kortexu a utlumujeme ataky amygdaly - centra emocí, které v situaci, kdy jsme příliš kritizováni, nutí celý mozek reagovat strachem a racionální část mozku vypíná. To určitě pro své děti nechceme - určitě by to totiž neprospělo naší společné komunikaci.
2. Přílišná kritika nebo nedostatek ocenění a pozitivní motivace může vést až k naučené bezmocnosti - tak dlouho - často v důsledku vnějších impulzů (jako je třeba kritika ve škole či v rodině) přesvědčujeme svůj mozek o tom, že něco nezvládne, až tomu uvěří, a přestane se o to snažit. Raději se chystá na to, že strpí bolestný důsledek - například zesměšnění, křik, trest v podobě špatné známky atd. To určitě pro své děti nechcete, proto věnujte pozornost tomu, jakým způsobem jim poskytujete zpětnou vazbu na problematické chování, i tomu, jak je oceňujete. Inspiraci, jak na to, najdete v tomto textovém příspěvku. Kdo raději posloucháte, můžete si ho poslechnout i ve formě audia.
3. Konstruktivní zpětná vazba není vždy jednoduchá. Inspirujte se konstruktivními otázkami, které mohou na cestě k lepšímu výsledku posunout Vás i Vaše děti.