Jak moc tlačíme vodu, i když řeka teče sama?

🌀 Jak moc tlačíme vodu, i když řeka teče sama?

Generační střet výkonu (rodiče) a prožitku (dospívající Gen Z a Gen Alpha) o prázdninách


Rodiče generace X – narození mezi lety 1965 a 1982 – často vyrostli v duchu „makej, abys byl někdo“. Výkon byl vstupenkou k uznání, a uznání bylo klíčem k bezpečí. Není divu, že tato generace – a je to stále převažující generace rodičů dnešních puberťáků, si nese životem silnou tendenci tlačit své děti k výsledkům. Škola, kroužky, úspěch, sebepřekonání. I dovolená má „dávat smysl“ – být organizovaná, plná zážitků, aktivit, zúročení času.

Jenže Gen Z (narození cca 1997–2012) a Gen Alpha (2012+) se dívají na svět jinak. Jsou citlivější, vnímají komplexitu světa, nestydí se mluvit o svých pocitech a hranicích. Místo výkonu hledají prožitek. Místo struktury touží po autenticitě. Místo přesného itineráře – prostor pro volnost a spolutvorbu.

A tak vzniká generační třecí plocha:

  • Rodič (Gen X): „Přece nebudeme jen tak sedět. Udělejme si plán, ať něco zažijeme.“
  • Dítě (Gen Z/Alpha): „Mně stačí být s vámi. Chci si jen odpočinout. Můžu být chvíli sám/sama?“

Co (ne)funguje?

Rodiče mají tendenci mít obavy: „Když nic neděláme, nic se nerozvíjí.“ Jenže řeka teče sama… stejně jako dětství i dospívání plyne – a my rodiče si můžeme vybrat: buď budeme horko těžko pádlovat proti proudu a všechnu energii dáme do boje s živlem „kdo z koho“, nebo poplujeme po proudu a budeme si všímat, jak se mění hladina, jakou má barvu, jak zpívá, jak proplouvá krajinou, jak se mění, jak sílí, kde slábne … a budeme toho součástí.

Výkonový tlak Gen X je často neviditelně zakořeněný a sami sebe překvapujeme vnitřní frustrací a otázkami typu:

  • „Co jsi se o prázdninách už naučil?“
  • „To jsi vážně celý den jen koukal do nebe?“
  • „Pojď, uděláme si výlet, ať z toho něco máme.“

Pro děti a teenagery je to ale často opakem toho, co si o prázdninách přejí dělat. Přemíra stimulace a organizace je zahlcuje. Často potřebují prázdný čas, ticho, vlastní rytmus. A to nejen kvůli relaxu, ale jako prevenci přetížení a úzkostí.


TIPY NA PRÁZDNINY, KTERÉ FUNGUJÍ PRO OBĚ GENERACE

🔹 Základ = méně je víc. Neplánujte celý den. Nechte prostor pro volno …. chcete-li nudu, ze které může něco spontánně vzniknout.

🔹 Dny „tvého a mého rytmu“ – jeden den řídí puberťák, druhý den rodič. Každý si může vybrat, co je pro něj důležité.

🔹 Silent morning. Ráno podle chuti každého. Každý dělá, co chce – spí, čte, leží, kouká do stromů – a nikdo nekouká na hodinky, co už se mohlo nebo mělo stihnout. Výhody? Dospívající dospí svůj spánkový deficit a odpoledne budou milejší, rodiče mají šanci stihnout něco dle své chuti ve svém rytmu – bez kompromisů.

🔹 Společný večerní oheň nebo hvězdy. Bez tématu. Jen být spolu, bez agendy. Sledujte, co to udělá s vaším vztahem.

🔹 Společné kino. Společný koncert. Společné cokoliv, kde zážitek prohlubuje vztah – otevřete se tomu kouzlu.

A pokud hledáte smysluplnou náplň prázdnin, kde se nasytí všechny různorodé duše napříč generacemi, sáhněte pro online prázdninovém průvodci Opravdové prázdniny – polovina prázdnin je stále před námi, tedy to za to určitě stojí.


CO RODIČE GEN X ČASTO CHTĚJÍ NA DOVOLENÉ… A CO DĚTI ODPOVÍDAJÍ

Rodiče: vidět, zažít, poznat x Děti: „Můžu zůstat na pokoji? Je tu moc lidí…“

Rodiče: fotit, sdílet. x Děti: „Proč to musíš dávat na instagram?“

Rodiče: aktivní program. x Děti: „Dnes si chci lehnout.“

Rodiče: plánujme, ať to má smysl x Děti: „Má to smysl – jsem v klidu.“

Jak to máte VY – tlačíte vodu, nebo si užíváte, že řeka teče?

Váš laskavý leadership kouč